Hvorfor tager Claus og Jarl fire dage ud af kalender og lægger hænder til, at der bliver bygget en festival op på havnen i Bogø?
Hvorfor bliver folk egentligt frivillige? Der er mange aktiviteter i vores pastorat, som egentlig kun kan lade sig gøre, fordi der er frivillige af enhver slags som stiller op og bidrager.
Det gælder for eksempel livet i foreninger, holde museer i gang og ved små og store arrangementer. Vi har foretaget en mindre stikprøve og spurgt to af dem, som er med til at få Havblik Festival til at skinne på havnen i Bogø.
Det er en non-profit festival, hvor alle arbejder frivilligt, og du ikke betaler entré for at være med. Men musikerne får selvfølgelig løn for at optræde og der bliver i mindre grad brugt firmaer til kritiske dele af infrastruktur.
På vores besøg søndag eftermiddag under høj sol, var mange frivillige i fuld gang med at rydde op og pakke ned.
Vi faldt i snak med to af dem.
De bor andetsteds
Jarl og Claus bor begge ikke på Bogø, men har alligevel fundet vej dertil.
De har begge gode hænder, som der nok kan være brug for på sådan en mindre festival, som prøver at sætte mange sejl til.
De er også begge tydeligt begejstrede for livet med de andre frivillige og selve festivalen. Og så er det med at vidt forskellige grunde.
Claus er godt på vej tilbage
Claus bor i et lille hus på Falster, og har levet et liv med store udfordringer med en personlighedsforstyrret samlever, der har ført til en masse manipulation og stor isolation i hans hverdag gennem en del år.
Han har markante problemer at slås med, men er i de seneste år kommet ud af forholdet og er ved at skabe et solidt fundament at stå på. Begyndte for eksempel sidste år at arbejde igen. To dage om ugen hos en mester, der gør brug af hans håndværker-evner.
Blev taget godt imod
Claus faldt sidste år over et opslag fra Havblik Festival, hvor de søgte frivillige.
– Jeg kontaktede dem, og ventede så nogle uger. Men så gav de lyd og spurgte, om jeg stadig ville være med, siger Claus.
Han tog derhen og mødte nogle venlige folk, der tog godt imod. På den måde kom han med til at rejse telte, klargøre plads og rydde den ned igen efter endt festival.
Claus købte også et af de igloo festival telte til et par hundrede kroner og et liggeunderlag, så han kunne overnatte på græsplads ved havnen.
”Det var første gang nogensinde, jeg sov i telt, og jeg kom vist til at ligge ovenpå en kæmpe sten, var helt radbrækket”, griner han.
Ud blandt mennesker
– Jeg husker, at jeg var fyldt af lykke og blev helt ked af det, da det var slut, siger Claus om debuten i 2025.
For ham handler det rigtigt meget om at komme ud blandt mennesker og ikke sidde alene hjemme i huset.
– Her er er bare en god stemning. Det er en fed festival og det er godt at komme ud blandt mennesker. Vi har ikke sådan en på Falster. Det sociale er vigtigt, og jeg har følt mig hjemme på Havblik fra jeg mødte de andre første gang. Det er ubetaleligt, siger Claus.
Han både har udvidet med vagter i øltelt i dagtimer i år og anskaffet sig et bedre telt og luftmadras!
Fik fjernet fordommene
For Jarl Mark, var det et godt møde med sine fordomme, at bliver lokket ned til festival på Bogø Havn af nogle af de kammesjukker han kitesurfer med på Kitespot Farø.
Han forventede, at det nok ville være noget med Fede Finn og Funny Boyz og en rigtig byfest.
Men det var så et helt andet musikprogram, og der var den der skønne havestemning.
Det greb ham og også hans gode snakketøj.
Han faldt i snak med nogle af arrangørerne, og så tog det ene det andet. Jarl holder sig heller ikke tilbage med at komme med forslag til løsninger.
Han hoppede ud i det
Det er tre år siden, og dykkeren fra søværnet bliver mere og mere involveret i festivalen.
– Jeg er lidt en handyman og kan lide, at der er styr på tropperne. Jeg bærer, løfter og sørger for, at der er pænt i baggrunden på pladsen, siger Jarl.
Også en tilbagevenden
Der er også et element af tilbagevenden for ham i at husere på Havblik.
Han har boet en pæn del af sin opvækst på Møn og holder meget af at færdes på disse breddegrader.
– Jeg kommer tilbage til magien i området ved at være med på festivalen. Det er vigtigt for mig, siger manden som bor i Roskilde.
Prøver at få mønboerne med
Jarl arbejder på at få de gamle venner og bekendte fra Møn med over til festival på Bogø.
– De er ikke sådan at få dem med. De har det med at holde sig beskæftiget derovre, hvor de selv bor, siger han.
Jarl fortæller om Havblik Festival, at den også udmærker sig ved, at der er stille og roligt, der er aldrig ballade og heller ikke stoffer i omløb.
Hvis nogen skulle være i tvivl. Claus og Jarl kommer også til næste år.
ET KEDELIGT PS
Selvom det er en fredelig og sympatisk festival på Bogø, har vi lovet at bringe en efterlysning.
Mens Thomas Vibe var i fuld gang med Pølsebanko for 100 mennesker, forsvandt hovedpræmien, en pølsekrone af papmache. Lige foran folk uden at nogen så det. Du kan se den på foto.
Hvis du falder over den på din vej, eller nogen slyngler måske prøver at sælge den, må du meget gerne give lyd til arrangørerne på: hej@havblikfestival.dk
Pølsekronen er lavet af papmache af kunstneren Josephine Soline Marcher. Den er ret beset uerstattelig.
Det, der reddede løjerne til pølsebanko var, at en af Thomas Vibes fans havde lavet en isvaffel af perler i gave til ham.
Den blev så doneret til hovedpræmie i stedet for.




























