Lørdag var der gratis opladning, is, kaffe og fri leg da Norlys åbnede deres lynladepark ved afkørsel 41.

Ellen Trolle, Vice President i Norlys, og Kim Gladstone Herlev, CEO for Experimentarium, “klipper snoren”.
Ellen Trolle, Vice President i Norlys, og Kim Gladstone Herlev, CEO for Experimentarium, bød velkommen og stod for den officielle åbning. For at vise grøn omstilling blev det røde bånd ikke klippet over, nej – det var bundet sammen i en sløjfe, så Ellen og Kim i fællesskab bandt det op, således det kan genbruges.
– I Norlys arbejder vi hver eneste dag for at udbygge og udvikle ladeinfrastrukturen i hele Danmark, så vi får endnu flere til at vælge elbilen til. Her spiller vores lynladeparker en helt særlig rolle, fordi de både sender bilisterne hurtigt afsted, men samtidig giver dem et pusterum. Lynladeparken i Vordingborg viser, hvordan ladetid kan blive til kvalitetstid. Derfor har vi sammen med Experimentarium udviklet et oplevelsesunivers, der inviterer både børn og voksne til leg, bevægelse og nysgerrighed på den grønne energi, som driver fremtidens transport, lød det fra Ellen Trolle, direktør for Norlys’ ladestanderforretning.
– Experimentarium arbejder i disse år på at bringe vores oplevelser ud til hele landet. Sammen med Norlys giver vi børn og voksne mulighed for at gå på opdagelse i de energiteknologier, der er centrale for den grønne omstilling – mens de selv er med til at skubbe udviklingen i den rigtige retning, lød det fra Kim Gladstone Herlev.
Kim fortalte senere at Experimentariet er en nonprofitorganisation, og de gerne vil ud i hele Danmark, således vi kan blive klogere på en hel masse ting.
Ellen Trolle fortalte også, at placeringen på afkørsel 41 er et bevidst valg. -Vi forventer meget af den kommende Femernforbindelse, en øget trafik. At bygningen er på to etager er grundet den fantastiske udsigt. At udsigten måske kan blive spoleret senere, hvis rygterne taler sandt, at der kommer et højlager, det er øv, men vi krydser fingre.
På Experimentariet lærer man bla. om forskellen på elbiler og dieselbiler. Naturlegepladsen giver mulighed for at børnene kan brænde gratis energi af. -Det er noget af det første der sker , når børnene kommer ud af bilen når den skal lades, at de drøner op og ned af skrænterne. Det gav os ideen med naturlegepladsen, fortæller Kim Gladstone Herlev. Da han fik sin første elbil for nogle måneder siden, tog han på i vægt. -Der er altid en McDonalds eller lignende ved ladestationerne.
Kim Gladstone Herlev fortæller også at aktiviteterne på Experimentariet bliver skiftet ud i ny og næ, og Ellen Trolle opfordrer folk og familier til bare at benytte sig af Experimentariet og naturlegepladsen, selvom de ikke skal lade. Og der er mulighed for at købe kaffe med mere, som selvbetjening. -Så kan man sidde opp på terrassen og nyde udsigten.
Vordingborg.in mødte en mand der gik og mærkede og følte på bygningens træmasse. -Sådan noget nyt der bare dufter af træ er fantastisk, jeg har selv været med til at bygge det. Det var Brian Gøtzsche, Senior Director. -Hver eneste dag året rundt har vi mellem 100 og 500 mand i gang med at bygge, så det går stærkt.
Brian Gøtzsche fortalte også, at der lige nu er begrænset tilslutning af el, men ved udgangen af 2027 er de oppe på fuld kapacitet, og så åbnes der en ladepark til tung trafik ved siden af den nuværende på afkørsel 41.
Det var hele dagen man kunne få en gratis opladning, og hele dagen er altså fra midnat, og der holdt biler i kø inden afspærringen blev fjernet.

Naturlegeplads. Ellen Trolle opfordrer til at man bare skal komme og besøge stedet, selvom man ikke skal lade.
Foto Anders Munch
…
Reklamelink:
Netavisen Vordingborg.in havde mere end 21 mio. visninger i 2025
Ny milepæl for Vordingborg.in – Har nu rundet 21.000 følgere! Hvad betyder det for annoncører?


























