Nu får Præstø sine egne Natteravne efter længere tids ballade i byen.
Pressemeddelelse: Præstø har igennem det seneste års tid være ramme for flere uheldige situationer, hvor byens borgere har følt sig utrygge, efter en gruppe af unge har holdt fester på stranden og i byens ventesal ved busstationen.
Efter festerne har de unge efterladt et voldsomt svineri af afbrændte borde og bænke, og generelt efterladt stederne som en slagmark. Det har givet en del skriverier af byens borgere på Facebook, og politiet har modtaget mange henvendelser fra bekymrede borger i Præstø.
I kølvandet på henvendelserne har ordensmagten været forbi Præstø og snakket med et par af de unge. Men uroen har sat sig i borgerne, der ikke længere føler sig trygge. I kølvandet på et borgermøde med en SSP konsulent og politi, er ønsket kommet om at etablere en lokale forening af Natteravnene.
Onsdag den 28. august mødte 25 borgere op til mødet med formanden for Natteravnene i Vordingborg – og en repræsentant fra Natteravnenes Landssekretariat. Mødet foregik ved klubhuset 1l Præstø IF. Under mødet beskrev Jesper Valsted, der er formand for Natteravnene i Vordingborg, hvordan de griber deres opgave an med at gå rundt i Vordingborgs gader. Han gjorde meget ud af at forklare, hvad opgaven er for Natteravnene. Det handler nemlig ikke om at være lovens lange arm eller stoppe eventuelle uroligheder i nattelivet.
Natteravnene er mere en støtte til borgere i alle aldre. Opgaverne kan være mange. Nogle har behov for en skulder at græde ved, nogen er blevet væk fra deres selskab, og så er der dem der bare gerne vil snakke og have et bolsje eller et kondom. Natteravnen oplever også tit at de unge føler sig mere trygge, fordi der er voksne i byen de kan gå til hvis de har spørgsmål eller bare gerne vil tale med en voksen. Natteravnene oplever også at deres tilstedeværelse i bybilledet kan være med at stoppe eventuelle ballademagere, inden det udvikler sig til vold eller hærværk.
Med til mødet var også Morten Larsen, der er foreningskonsulent hos Natteravnenes Landssekretariat. På mødet kunne han fortælle mere om opbygningen af foreningerne i Danmark og kunne samtidig komme med gode råd til, hvordan de frivillige i en eventuel Natteravne Præstø forening skal organiseres.
Sponsorer
Flere af byens virksomheder har allerede tilkendegivet, at de gerne vil være med til at støtte foreningen på den ene eller anden måde. Den store lokale opbakning var en kærkommen støHe, fortalte Morten Larsen fra Natteravnenes Landssekretariat. Der er ikke de store udgifter i at drive en lokal Natteravnene forening, men der skal naturligvis købes ind til en kop kaffe og lidt kage til de Natteravne, der skal gå i Præstø.
Ved mødets afslutning havde alle 25 borgere tilmeldt sig som frivillig til en kommende forening af Natteravnene i Præstø. Ved mødet blev der nedsat en midlertidig styregruppe på 6 personer som skal starte arbejdet med at etablere foreningen i Præstø.
Hvornår de første Natteravne med deres karakteristiske gule jakker og bolsje og kondomer i lommerne, kommer til at gå i Præstø, er ikke planlagt endnu.
PS: Du kan tilmelde dig nyhedsbrevet til netavisen Vordingborg.in lige under dette opslag i det grå felt. Det eneste vi skal bruge er din emailadresse. Du kan altid nemt og smertefrit framelde igen.
























