DGI Huset og Svømmeklubben er gået sammen om, at være med i årets Den Store Svømmedag,
som løber af stablen på søndag den 6. oktober kl. 10 til 16.
Her åbnes dørene for så mange svømmeglade mennesker som muligt. 40 svømmerhaller og -klubber landet rundt er med i konkurrencen i år, som Dansk Svømmeunion står bag.
Der er pengepræmier på højkant blandt top 3 mellem hallerne i forhold til antal deltagere i vandet, antal samlet svømmede meter og antal deltagere i vandet i forhold til indbyggertal.
“Vi kan ikke være med i konkurrencen i forhold til indbyggertal, når man ser på de seneste års resultater. Det er urealistisk, da en del landsbyer er med. Men vi tror godt, at vi kan blande os i toppen af antal deltagere og svømmede meter”, siger Jacob Jensen, der er ansvarlig på dagen fra DGI’s side, og Rikke Nielsen, der er ansvarlig fra Svømmeklubbens side.
Sidste år vandt Nyborg med 640 personer i vandet på de seks timer, mens Blåvand vandt konkurrencen om flest svømmede meter med 507 km. fordelt på 300 svømmere. Det svarer til 1,7 km. pr. deltager i gennemsnit.
“Det er et ret højt snit pr. person, men om man kan svømme to baner eller i to timer betyder ikke så meget. Vi håber selvfølgelig, at de deltagende vil give den en ekstra skalle denne dag. Og så håber vi, at kunne drage fordel af at have et bassin med 10 baner, så man ikke kommer til at lægge alt for tæt med hinanden på banerne”, siger Jacob.
Rikke supplerer, “Svømmeklubbens første- og andenhold plus deres forældre (og andre som skulle have lyst) vil agere som banetællere på dagen, for dem der har behov for det. De skiftes i hold, og når man ikke er banetæller, så er der en bane reserveret til første- og andenholdssvømmerne, hvor de bare vil fyre en masse baner af. Derudover bliver banerne også delt nogenlunde op efter tempo”.
Der vil være frugt fra Rema 1000 og diplom til alle deltagende.
Alle kan deltage – og det er helt gratis.
DGI Huset Vordingborg.























