Her kommer anden runde af Michael Seiding Larsens (V) svar på spørgsmål fra læserne. Om veje, stort hotel, det nye rådhus, flertallets aftalepapir m.m.
Der er også en invitation til kaffe, som borgmesteren gerne vil tage imod.
Fremgangsmåden er, at vi bringer læsernes spørgsmål i fed og kursiv sammen med deres egne kommentarer til stillede spørgsmål. Borgmesteren svarer umiddelbart efter.
Der er et par stykker, som har stillet to spørgsmål. Det har de allernådigst fået lov til.
Første spørgsmål fra Lars B. Jensen, Moderaterne Vordingborg.
Du har tidligere nævnt at I har et aftalepapir mellem jer i flertalsgruppen, på 16-17 arbejdspunkter. Vil du her løfte sløret for de 16-17 planer I har for denne valgperiode?
Borgmesterens svar
Ja, flertalsgruppen har udarbejdet et fælles arbejdspapir med en række politiske målsætninger og ambitioner for denne valgperiode.
Det er et internt arbejdsdokument, som vi har valgt at holde i flertalsgruppen. Det mener jeg er helt naturligt. Alle partier og politiske samarbejder har behov for at kunne drøfte idéer, prioriteter og strategier internt.
I flertalsgruppen tager vi det enormt alvorligt, at Vordingborg Kommune står i en økonomisk udfordret situation. Vi er i dag blandt de økonomisk vanskeligt stillede kommuner i Danmark og var sidste år blandt de 22 kommuner, der modtog særtilskud fra Indenrigsministeriet.
Det er ikke en situation, vi kan være tilfredse med. Vordingborg Kommune har potentiale til langt mere, men først skal vi have vendt den udvikling, vi har været inde igennem en årrække.
Noget handler selvfølgelig om, at der er behov for en mere retfærdig udligningsreform, som bedre afspejler de vilkår, kommuner som vores har.
Men det handler også om os selv. Vi skal turde tænke nyt, prioritere skarpere og skabe en bedre balance mellem kommunens økonomi og det serviceniveau, vi ønsker at tilbyde borgerne.
Det vigtigste er derfor ikke selve papiret, men de resultater, vi skaber. Jeg kan godt afsløre, at det indeholder ambitiøse initiativer, som vi glæder os til at arbejde videre med. Om vi når alle punkter i løbet af valgperioden, kan ingen garantere, men vi har en retning og en fælles ambition om at udvikle Vordingborg Kommune i en positiv retning.
—–
Andet spørgsmål fra Lars B. Jensen
Hvor er det, at dit flertal meget konkret, distancerer sig fra de foregående 8 års styre du afløste?
Borgmesterens svar
Når et flertal skifter, er det naturligvis min ambition, at borgerne også kan mærke, at der er sket et politisk skifte.
For mig handler forskellen først og fremmest om vores tilgang. Vi ønsker i højere grad at lytte til borgere, foreninger og erhvervsliv og tage dem med på råd. Jeg tror ikke, at alle de gode løsninger findes på Rådhuset eller borgmesterkontoret.
De gode forslag på løsninger findes også ude i lokalsamfundene og blandt de mennesker, der hver dag møder kommunen i mange forskellige sammenhænge.
En anden forskel er, at vi ser mere åbent på, hvilke opgaver kommunen selv skal løse, og hvilke opgaver der eventuelt kan løses af private.
Hvis vi kan få mere kvalitet eller bedre økonomi for borgernes penge, skal vi turde undersøge mulighederne og handle på dem.
Endelig tror vi på frihed under ansvar. Derfor ønsker vi at give vores institutioner mere råderum og større mulighed for selv at finde de løsninger, der fungerer lokalt.
Det betyder ikke, at alt i Vordingborg Kommune bliver anderledes fra den ene dag til den anden. Men jeg håber, at borgere, foreninger og virksomheder over tid vil opleve en kommune med mere dialog og samarbejde.
—–
Første spørgsmål fra Peer Andkjær Florke, Nyråd
Hvornår får Vordingborg et stort hotel, med konference faciliteter m.m.?
Det bliver jo ikke til noget nede ved havnen. Læg evt. et ved motorvejen. Det vil også gavne erhvervslivet og tilføre arbejdspladser.
Borgmesterens svar
Jeg er enig i, at et større hotel med konferencefaciliteter vil være et stort aktiv for Vordingborg. Det vil styrke både turismen, erhvervslivet og vores muligheder for at tiltrække møder, konferencer og besøgende til kommunen.
Der er faktisk investorer, som har vist interesse for hotelprojekter i Vordingborg, og derfor vil jeg ikke afskrive hverken havnen eller andre placeringer på nuværende tidspunkt.
Jeg tror på, at vi inden for de næste 1-5 år kan se et nyt hotelprojekt blive realiseret i Vordingborg.
Der er lavet flere analyser af mulighederne for at drive hotel i Vordingborg, og én af de modeller, der ofte peges på, er en kombination af hotel og boliger i samme byggeri. Det kan være med til at skabe et mere robust økonomisk grundlag for projektet.
Vordingborg Kommunes opgave er ikke at bygge hotellet, men at skabe de bedst mulige rammer og være en konstruktiv samarbejdspartner for de investorer, der ønsker at udvikle Vordingborg. Det arbejde vil vi fortsætte med.
—–
Andet spørgsmål fra Peer Andkjær Florke
Hvornår får vi bedre veje med ny asfalt i Vordingborg Kommune? Nu er det kørsel fra hul til hul.
Svar fra borgmesteren
Spørgsmål om vejenes tilstand er et spørgsmål, som jeg støder på mange steder, når jeg er ude i kommunen, og jeg tror ikke, der er nogen tvivl om, at mange borgere gerne så, at vi kunne lægge mere ny asfalt på de kommunale veje hvert år.
Vi arbejder løbende med at forbedre kommunens veje, men vi må også erkende, at ønskerne er større end de økonomiske muligheder. Derfor er vi nødt til at prioritere indsatsen, så vi får mest muligt ud af de midler, vi har.
Når spørgsmålet kommer fra en spørger i Nyråd, kan jeg særlig godt forstå utålmodigheden.
Mange har i en periode måttet leve med gener og omkørsler i forbindelse med arbejder på Nyråd Hovedgade, og flere af vejene gennem byen har været gravet op og er i dag i en tilstand, som ingen kan være tilfredse med.
Derfor ser jeg også frem til, at projektet bliver afsluttet, og at hovedgadens tilstand bliver bragt i orden.
—–
Else Jensen
Hvornår bliver det nye rådhus taget i brug for medarbejdere og borgere?
Svar fra borgmesteren
Det nye Rådhus er lidt ulykkelig historie og desværre bliver der ved med at opstå udfordringer.
Det er et byggeri, som det tidligere flertal med Socialdemokratiet i spidsen besluttede og satte i gang, og som vi nu har ansvaret for at få helt i mål. Nu står det nye rådhus der, men det er endnu ikke klar til at blive taget i brug.
Det er netop det, der gør situationen frustrerende.
Jeg synes, vores medarbejdere fortjener at få deres nye arbejdsplads, så de ikke fortsat skal arbejde på flere forskellige matrikler og under stadig mere pressede forhold i det gamle Rådhus.
På nuværende tidspunkt kan jeg ikke give et tidspunkt for indflytningen, vi ved det ikke. Jeg vil hellere være ærlig om tidsplanen end at love noget mere præcist, som vi ikke kan holde.
Det vigtigste er, at huset er færdigt og fungerer ordentligt, når vi åbner dørene.
—–
Jannie Brandt
Hvornår bliver der gjort mere for at få farten ned på Bankevejen (red. Køng, Lundby)?
Den forrige borgmester Mikael Smed var ude og se på det og måtte anerkende, at to vejbump er for lidt. Og den dårlige vejbelægning, som jeg har oplyst kommunen om.
Det kan ikke være rigtigt, at man som beboer på vejen skal sidde i sin stue og høre hver gang en bil passerer vejen.
Den nye borgmester er da også velkommen til en kop kaffe.
Svar fra borgmesteren
En af de første opgaver, jeg tog fat på som ny borgmester, var faktisk at besøge en meget aktiv borgergruppe i Køng. Her fik vi en god dialog om de trafikale udfordringer på Bankevejen og de gener, som mange beboere oplever i hverdagen.
Der er efterfølgende blevet udarbejdet beregninger og vurderinger af mulighederne, og de vil indgå i de kommende budgetforhandlinger om anlæg.
Jeg kan derfor ikke love en konkret løsning her og nu, men jeg kan love, at problemstillingen er kendt og bliver taget alvorligt.
Og skulle invitationen til en kop kaffe stadig står ved magt, så takker jeg ja til den. Det er vigtigt for mig at komme ud og møde borgerne dér, hvor de oplever kommunen kan gøre en forskel.























