Der var den nye med bålfade ved Havnegrillen og den gamle med bål på vandet ved Saftig i Stege. Begge steder uden hekse men med taler, midsommersang og store oplag af folk i sommernuancer
Har du også oplevelsen af, at det var flere fejringer af midsommer på Sankt Hans-aften rundt i kommunen i går?
Der var i hvert fald rigtigt mange.
I Stege var der kommet en ny fejring til hos genåbnede Havnegrillen ved lystbådehavnen og ved indsejlingen mellem bugten og noret, stod det traditionelle bål på vandet klar til at blive tændt ud for café- og snackbaren Saftig.
Begge steder udmærkede sig ved at trække rigtig mange folk til huse, tilbyde livemusik med henholdsvis Gormsen og Dürr ved Saftig og Lukas Vanggaard på Havnegrillens scene.
Begge steder var der køer og blev langet rigtig mange burgere og fadøl over disken.
Pattegris fik anerkendelse
Havnegrillen havde flottet sig ved også at tilbyde helstegt pattegris med pattegris.
Den fik pæne ord med på vejen, da vi forhørte os hos Mie Foged om, hvad der havde bragt hende til den nye fejring på græsområdet ved minigolfbanerne mellem grill og bådehavn.
-Her er dejligt. Der er plads til, at min søn kan løbe rundt og lege og som lokal i Stege, vil jeg gerne bakke op. Vi skulle da lige prøve at være med her. Det er meget bedre end bare at sidde derhjemme, sagde hun og hyggede videre med veninder.
Måske var det den største forskel på rammerne om de to fejringer i Stege. Det der med, at der af naturlige grunde er god plads til frit og frejdigt børneliv ved lystbådehavnen.
Ikke helt ens talere men samme budskab
De to Sankt Hans-talere var ikke helt ens, men dele af deres budskaber var de ganske samme.
Tina Olsen, formanden for Møn Handel og købstadsudvikler for Stege, holdt talen ved Saftig og byrådsmedlem Morten Hjort Jonassen fra Enhedslisten havde opgaven ved Havnegrillen.
Morten fortalte, at i hans familie har de afstået fra at brænde hekse af til Sankt Hans, men dog i stedet brændt Joakim von And af for ligesom at byde kapitalismen symbolsk modstand.
Tina Olsen kaldte det en dejlige tradition med bål og stemning denne midsommeraften og understregede også, at det er bål uden heks, ”Heksen er fløjet”, sagde hun.
Morten indbød gæsterne til at gribe en tusch og skrive drømme, ønsker og håb på små sedler og smide dem på bålet efter talen – i dette tilfælde tre bålfade på borde med hugget brænde.
Lovpriste fællesskaber
Så var det, at begge talere istemte med at lovprise de mange fællesskaber og frivillige hænder, der er med til at gøre det til noget særligt at leve på Møn.
Da Morten kom fra storbyen til øen for otte år siden, var han lidt bekymret for, om det også kunne blive ensomt ude mellem markerne på Vestmøn.
Men det var uden grund for: ”Vi har det da meget godt sammen her på øen” og meget bliver båret af de ”absurd mange frivillige” der er. Og så remsede han mellem 17 og 25 eksempler op på, hvor meget sport, kultur og liv båret af frivillige, der fylder hverdagen med fællesskab.
Særligt fremhævede han kræfterne bag den nyligt overståede frivillig-drevne Havblik Festival på Bogø Havn og Crispy’s Hjælpende Hænder, der henter overskudsmad hos supermarkeder og deler ud til trængende via skolerne i området.
Tina talte om lokalt Nyhavn
Henne ved Saftig mente Tina Olsen, at Møn nok ville komme i Top-5, hvis der blev lavet en liste over engagerede frivillige og lokalt engagement i fællesskaber.
Hun kaldte havnepromenaden for ”vores egen udgave af Nyhavn” og sagde også: ”Tænk stort, du kan altid lade det simre ind, så det stadig smager godt”. Med en venlig adresse til Tom Tofting, der har opbygget et godt miljø omkring Saftig, hvor Møn Handel eksempelvis arrangerer fællessang hver torsdag til august.
Kan ikke mærke det
Nu vi var der, skulle vi lige høre en travl Tom, om han kunne mærke forskel, nu når der er kommet en til Sankt Hans-fejring i byen.
– Næh, det kan jeg ikke sån rigtig mærke, at vi er flere, svarede han og gik ud med flere burgere og fritter til folket. Nævnte lige på vejen, at vejret er vigtigt. Sidste år blev det hele jo aflyst på grund af voldsomme byger.
Det overordnede indtryk er, at der var rigeligt travlt med udskænkning begge steder og svært at få en siddeplads på stole eller bænke og stemningen fejlede ikke noget. Gedigen bevisførelse for det med fællesskaberne.
Som en del af traditionen kom folk til og stod hele vejen langs rækværket på Storebro for at opleve bålet blusse op på tømmerflåden ude på vandet. Overfor på Fiskerstræde havde der også samlet sig rigtig mange, der nød den venlige midsommeraften.
Flere fotos herunder

Vi kunne i dy os for at spørge taleren Mortens mor Gitte, om hun er stolt af ham, da vi mødte hende ved grillen. Det er hun helt generelt og indskød. – Jeg ved ikke, hvor han har fået det fra, det der med at gå ind i politik og kæmpe for en bedre verden der er rød og grøn.




































