Sct. Georgs Gilderne i Vordingborg, Møn og Præstø har igen i år arrangeret et økseløb.
Ved Årets Økseløb skulle spejderne emigrere til Amerika anno 1866.
Godt 150 spejdere, over 30 ledere, 3 familiespejdere med deres forældre og et utal af hjælpere på de 8 dags- og 6 natløbsposter var mødt op på Amerikakajen for at gøre rejsen spændende.
De mindste grene skulle på dagsløb, mens de to store grene skulle bygge deres lejr op. De havde nogle faste opgaver. De skulle illustrer at de var på prærien, der skulle være indgangsportal, tørrestativ, vaskebord, gammelmandsild (i stedet for bålplads, kommer bålet op i bordhøjde, integreret i køkkenbordet), tidstypisk aftensmad og ditto varm morgenmad til søndag. En patrulje havde lavet en trailer om til en prærievogn, med en hest spændt for. I den overnattede de, en anden lavede en prærievogn af stedets rafter. Der var snittet klemmer til det tidstypiske tøj, som hang til tørre. Der var dyrekranier, så man kunne fornemme at gribbene svævede over prærien. Alle gik op i den opgave vi havde givet dem. Som foropgave, en opgave de skal øve sig på inden løbet, skulle de mindste spejdere lave en lille kasse anno 1866 og medbringe ting til tuskhandel. De store skulle øve sig på en flettet oseanmåtte. Det var ikke nemt, men der blev lavet mange flotte eksempler.
De 8 poster illustrerede afrejsen fra Amerikakajen i Københavns havn i dampskibet OTTAWA over Atlanten, ankomst til Ellis Island, turen over prærien, hvor spejderne mødte både cowboys, indianere og guldgravere, for endelig at nå frem til det lovede stykke land og starte på den nye tilværelse. Sct. Georgs Gilderne i Vordingborg, Møn og Præstø står for posterne og med god hjælp udefra bliver løbet gennemført. Postfolkene har lavet et scenarie, der er så godt, at man ikke er i tvivl om at man er på Amerikakajen hos den strenge kaptajn Morgenstjerne med et virvar af kasser, om bord på et skib og skal hjælpe til med tovværk, hjælpe matroser med at forbinde de passagerer, der er kommet til skade i stormen, er på Ellis Island og skal telegrafere hjem, kommer til en cowboylejr, møder indianere og guldgravere for til sidst at nå frem til opmåling af det nye jordstykke.
Om natten var det de stores tur til at tage turen over Atlanten. Sværhedsgraden var skruet op for at kunne give de dygtige spejdere den nødvendige udfordring. Lederne deltog på natrejsen i hold, hvor man kunne finde sammen på kryds og tværs af grupperne – mest for hyggens skyd, men tag ikke fejl – også der´ kunne konkurrencen være hård.
De tre familiespejdere er med for at opleve spejderarbejdet. Til dem er der lavet et specielt løb, hvor de får opgaver der ligner de stores, men er tilpasset til dem. Deres løb har det formål, at de bliver guidet rundt på ruten og får set de stores poster. Da de skulle hjem lørdag eftermiddag, kom de store spejdere hen og gav dem et tjikker likker til farvel.
Det er sølvøksen patruljer håber på at få med hjem som trofæ, men det vigtigste man får med hjem, er det, at være sammen med andre ude i naturen, få nye venner og ikke mindst, komme hjem med en masse gode oplevelser. Hvilket vi alle gjorde og Vejret var med os, med solskin og godt vejr under hele arrangementet.
Uden hjælp fra familie, venner, folk udefra, tidligere spejdere og sammenhold i Gildet kunne vi ikke lave sådan et løb.
Tak til Svend Gønge Skolen for lån af område og lokaler. Tak til lodsejere og grundejere for gæstfrihed, så vi kan lave poster på jeres matrikler.
Tekst og foto Karen Egholm
VIND STORE GAVEKORT: Du kan tilmelde dig netavisens nyhedsbrev lige under dette opslag i det grå felt. Det eneste vi skal bruge er din emailadresse. Samtidig deltager du i lodtrækningen om et gavekort på 1500 kr til vores tre Handelsstandsforeninger i Stege, Præstø og Vordingborg, samt et gavekort på 1500 kr til Kvickly Vordingborg. Vi trækker i oktober.


























