Fredag eftermiddag var der overrækkelse af Kommunens Natur- og Miljøprisen på Rådhuset i Vordingborg.
-Vi har en vision om at Vordingborg Kommune skal være Danmarks grønneste. Prisen udtrykker kommunalbestyrelsen ønske om at vise sin anerkendelse af borgere, samarbejder, foreninger, organisationer eller erhverv der gennem sit virke gør en særlig indsats for at gøre kommunen grønnere, indledte borgmester Mikael Smed sin tale til prisvinderne.
Prisvinderne blev ikke bare en, men flere, faktisk fire hvoraf den ene er Vordingborg Kommune men kommunen giver ikke sig selv priser. De andre tre ( ud over Vordingborg Kommune) blev et tæt samarbejde mellem Knudskov Græsningsforening, Danmarks Naturfredningsforening og Rosenfeldt Gods.
De har formået at samarbejde meget kunstruktivt til bevarelse af naturen på Knudshoved som er helt specielt.
Historisk udspringer samarbejdsaftalen sig mellem Rosenfeldt Gods, Danmarks Naturfredningsforening og Storstrøms Amt (som nu er overtaget af Vordingborg Kommune efter kommunalreformen). Knudskov Græsningsforening blev dannet i 2003 og her skete der et kvantespring i samarbejdet. Samarbejdsaftalen omfatter 450 hektar fra Knudshoved Oddes vestlige spids og til Knud Skov.
Borgmester Mikael Smed havde mange roser i sin tale til alle involverede parter, både kommunale og private.

Formand for udvalget for Klima og Miljø, viceborgmester Else-Marie Langballe Sørensen havde traditionen tro et lille digt til lejligheden.

Fra venstre Preben Knuth (Knudskov Græsningsforening), Martin Westergaard (Danmarks Naturfredningsforening), Rikke Moeslund (Knudkov Græsningsforening), Peter Tillisch Rosenfeldt Gods.

Kunstner Jette Jørgensen som har lavet malerierne fortæller om hvert enkelt og hvorfor det lige er den der har fået det.

Billedet er fra 9. februar 2012 hvor Preben Knuth sammen med en kollega i græsningsforeningen hugger hul i isen så kvæget kan få adgang til vand.
Foto Anders Munch

























