En ældre kvinde der for nylig havde mistet sin mand blev ringet op af en svindler.
Politiet skriver: Fredag klokken 11.07 blev en ældre kvinde kontaktet af en mand, der hævdede at være fra skifteretten.
Han bad om at få udleveret forskellige oplysninger om hendes mand, der var død for nyligt. Heldigvis var kvinden opmærksom og undlod at svare.
Det er dog desværre ikke første gang, at enker bliver udsat for den form for fupopkald fra svindlere, der typisk hævder at være fra borgerservice eller skifteretten, og beder om at få oplyst f.eks. et cpr-nummer eller en persons NemID, fordi de påstår, at de skal oprette en konto, som skal bruges i forbindelse med dødsfaldet.
Politiet opfordrer til, at man aldrig udleverer personfølsomme oplysninger.
Myndigheder beder aldrig om at få oplyst NemID eller andre følsomme personoplysninger over telefonen, så hvis man får den slags spørgsmål, skal man være opmærksom.
Er man i tvivl, skal man bede om at få oplyst et hovednummer til den virksomhed eller myndighed, det handler om, så man kan ringe tilbage og dermed kontrollere, at det ikke er fup.























