Danmarks Naturfredningsforening gæster Folkemødet på Møn.
Vicepræsidenten for Danmarks Naturfredningsforening og en ekspert i grundvand gæster Folkemødet på Møn.
På “de unges dag”, fredag, kommer Sebastian Jonshøj, som er vicepræsident i DN og holder oplæg om Klimaforandringerne. “Hvad sker der med klimaet? Varm luft eller påtrængende virkelighed?”.
Hvordan tackler vi de menneskeskabte klimaforandringer? Sebastian sætter ord på en af vor tids allerstørste samfundsudfordringer, den globale opvarmning, og lægger op til debat om, hvordan vi sammen skaber en bæredygtig fremtid.
Det sker i Klimateltet på Kirkepladsen fredag kl.13.

Efter foredraget kan deltagerne tippe en 12-er i Naturfredningsforeningens bod ved Klimateltet, få en snak med lokale medlemmer, høre om Giftfri Have, NaturTjek og den nye kampagne “Danmark Planter Træer”. For kun 20kr kan man sikre, at der bliver plantet et træ i en af de nye Folkeskove.
Sebastian blev valgt til vicepræsident for Danmarks Naturfredningsforening i foråret 2019. Sebastian brænder for en bæredygtig eksistens i bred forstand og ser klimaproblematikken, biodiversitetskrisen og den generelle naturforarmelse som nært forbundne udfordringer for det globale samfund. Med en faglig baggrund indenfor naturforvaltning og formidling, forsøger Sebastian ihærdigt at skabe opmærksomhed om behovet for en verden i balance, med en levende natur og et sundt miljø.
Lørdag kl.13 kommer geolog og seniorrådgiver Walter Brüsch fra Danmarks Naturfredningsforening.
Han spørger:
“Passer vi godt nok på vores grundvand? Hvordan sikrer vi rent vand til vores børn og børnebørn, når drikkevandet og grundvandet indeholder sprøjtegiftrester?” Oplægget vil blive holdt i dialog med tilhørerne som selvfølgelig forventes at deltage med deres synspunkter.
Walter Brüsch er geolog og har gennem mere end 35 år arbejdet med vandets kredsløb og med transport og omsætning af naturlige og miljøfremmede stoffer i grundvandet. Han har bl.a. arbejdet med forekomst af sprøjtegifte og deres nedbrydningsprodukter i det nationale grundvandsovervågningsprogram, GRUMO, og i Varslingssystem for udvaskning af pesticider til grundvand, VAP.
Walter vil i sit foredrag have et særligt fokus på grundvandet på Møn, og på de gamle pesticider, der desværre rammer grund og drikkevandet netop nu.
Efter foredraget bager Walter pandekager i Naturfredningsforeningens bod, hvor deltagerne kan få en videre snak om grundvandet.
























