Borgmester Michael Seiding Larsen (V) har fået et god håndfuld spørgmål fra vores engagerede læsere. Vi bringer her den første del. Lørdag udkommer anden del.
Velkommen til første runde af læsernes spørgsmål til borgmesteren.
Vi bringer spørgsmålene i fed og kursiv fulgt af læsernes egne kommentarer til spørgsmålet de stiller, og så svarer borgmester Michael bagefter.
Spørgsmål fra Rasmus Morten Søgaard Jensen
Er det ikke på tide, at byrådet også prioriterer os mere på Bogø?
Det er som om at fokus hele tiden er på de tre købstæder, Vordingborg, Præstø og Stege. Det kunne være godt, hvis byrådet får blik for, at Bogø også er en kulturperle i kommunen, der fortjener mere opmærksomhed.
Svar fra borgmesteren
Vordingborg Kommune består af mange forskellige lokalsamfund, og Bogø er uden tvivl et af de steder, der bidrager med noget ganske særligt. Øen har et stærkt fællesskab og en fantastisk evne til at få ting til at lykkes gennem frivillighed, engagement og kærlighed til øen. Bogø er med til at gøre kommunen til et attraktivt sted at bo.
Det er naturligt, at mange større projekter og investeringer finder sted i de største byer, men det betyder ikke, at de mindre lokalsamfund er mindre vigtige. Tværtimod er det afgørende, at vi udvikler hele kommunen og har blik for de kvaliteter, som der er lokalt.
For mig er det vigtigt, at forbindelsen til lokalsamfundene ikke kun sker fra Rådhuset. Derfor har vi allerede holdt kommunalbestyrelsesmøde på Bogø og jeg har besøgt skolen.
Jeg har også holdt åbent borgmesterkontor hvor man kunne “mød din borgmester” på Bogø og været med til forskellige arrangementer på Bogø.
Det gør jeg, fordi jeg gerne vil tættere på de mennesker og fællesskaber i alle dele af vores kommune.
Derfor er det også vigtigt for mig, at gode idéer og initiativer fra Bogø bliver hørt, anerkendt og taget alvorligt. Det er ikke kun de tre købstæderne, men også alle mindre lokalsamfund, der tilsammen udgør Vordingborg Kommune.
——
Spørgsmål fra Tom Michael Larsen, Kommunalbestyrelsesmedlem (A)
Medlem af Udvalget for Social, Ældre og Sundhed
Hvornår sker der noget nyt? Udover I vil lukke vaskerierne. Venstre gik på valg med et slogan, der hed DET ER TID TIL NOGET NYT. Mit spørgsmål er, hvad nyt er det sket på det første halve år? og hvad nyt kommer der til at ske?
Svar fra borgmesteren
Jeg mener faktisk, at der allerede sker en del nyt, men jeg forstår godt, at mange borgere først og fremmest interesserer sig for de resultater, de kan mærke i hverdagen.
Vi har overtaget ansvaret for en kommune med betydelige økonomiske udfordringer, og derfor er vi nødt til både at tænke udvikling og økonomisk ansvarlighed på samme tid. Det betyder også, at nogle beslutninger kan være svære.
For mig handler det ikke kun om besparelser, men om at skabe et stærkere grundlag for fremtiden.
Vi arbejder blandt andet for at styrke erhvervsudviklingen, skabe bedre rammer for lokalsamfundene og sikre, at flest mulige af kommunens penge går til velfærd frem for administration og drift, hvor opgaver eventuelt kan løses smartere og billigere af private.
—–
Spørgsmål fra Elo Dahl Mortensen
Hvad har kommunen tænk sig at gøre ved alle de dårlige veje og fortove, vi har her i kommunen?
Når der bare graves i dem, og der ikke er noget tilsyn med det. Der følges ikke op på de skader, der laves ved de arbejder. Kommunen følger ikke love og regler, der er på området, så det blive lavet ordentligt.
Svar fra borgmesteren
Jeg forstår godt frustrationen. Veje og fortove er noget, borgerne bruger hver eneste dag, og derfor betyder deres tilstand også meget.
Vordingborg Kommune har omkring 1.000 km asfaltveje og derudover alle fortovene. Der arbejdes med løbende at vedligeholde veje og fortov. I dag bruger vi f.eks. mere end 21 mio. kr. om året på asfaltarbejder.
Jeg skal være ærlig og sige, at vi uden problemer kunne bruge det dobbelte, men som en økonomisk udfordret kommune er vi nødt til at prioritere inden for de rammer, vi har.
Når der graves i veje og fortove, skal arbejdet naturligvis udføres ordentligt, og der skal føres tilsyn med, at arealerne afleveres i tilfredsstillende stand. Hvis der er steder, hvor det ikke sker godt nok, skal vi følge bedre op.
Borgerne skal kunne have tillid til, at arbejdet bliver udført korrekt, uanset om det er kommunen selv eller eksterne entreprenører, der står for opgaven.
—–
Spørgsmål fra Morten Professionel
Nu har vi endelig fået et borgerligt byråd igen. Skal vi ikke have genindført retten til hjemmepasning igen snart?
Vi er eneste kommune på Sydsjælland der ikke tilbyder dette frie valg. Ved det er noget der gør, at ressourcestærke familier aktivt fravælger kommunen.
Svar fra borgmesteren
Hjemmepasning er et af de emner, vi ser nærmere på i forbindelse med de kommende budgetforhandlinger. Jeg har derfor bedt forvaltningen om at undersøge de økonomiske konsekvenser, så vi får et ordentligt grundlag at træffe beslutning på.
Jeg er meget optaget af at gøre Vordingborg Kommune attraktiv for både nuværende og kommende børnefamilier, og her kan flere valgmuligheder være en del af løsningen.
Samtidig er jeg også optaget af fællesskaberne omkring vores daginstitutioner og de gode tilbud, vi allerede har.
Efter min overbevisning behøver det ene ikke udelukke det andet.
Man kan godt værne om fællesskabet og samtidig give familierne større frihed til at vælge den løsning, der passer bedst ind i deres livssituation.
Men før vi tager stilling, skal vi kende økonomien og konsekvenserne.
Det skylder vi borgerne i en kommune, hvor der også er mange andre vigtige ønsker og behov, der skal prioriteres.
























